
Tänavagiidi valmimine
Jälgi tänavagiidi meeskonna tööd ja giidi valmimist!
Tänavagiidi ekspertidel valmis 16 hea tänavaruumi aluspõhimõtet, mis on ühtlasi valmiva Eesti Tänavaruumi Giidi vundamendiks.
1. Olemasoleval on väärtus
Lammutamine on lihtne, kuid taastamine keerukas ja kallis. Tänavad on olulised tuleviku võrgustike osad ja nende muutmine mõjutab laiemalt. Elustik, ajaloolised elemendid ning ehitusmaterjalid on taaskasutatavad,…
2. Kavandame ruumisäästlikult
Kõige soovitu jaoks jääb tänaval alati ruumi puudu. Ruumikitsikus sunnib tegema nutikaid kompromisse ja leidma ruumisäästlikke lahendusi.
3. Seostame liiklus- ja kohaväärtuse
Igal tänaval on liikluse- ja kohaväärtus, mis kombinatsioonina loovad 9 tänavatüüpi.
4. Hoiame ja/või loome ruumilise tervikvisiooni
Tänavaruum on piiritletud ruumiline tervik, mis on tihedas funktsionaalses ja arhitektuurses seoses.
5. Anname linnaloodusele võimaluse
Linn on elukeskkonnaks ka teistele liikidele. Austame seda!
6. Ruumile vastav, ohutu kiirus
Tõhusaim viis tänavad ohutuks teha on sõidukiiruste vähendamine.
7. Sõidutee ületamine peab olema kerge
Projekteerida jätkuv kõnnitee üle ristuvate väiksemate tänavate ja juurdepääsude, muutes jalakäijate ja ja ratturite teekonnad katkematuks, jätkuvaks ja selgeks. Võimalusel tõsta sõidutee kõnnitee kõrgusele. Ülekäigurajad peavad…
8. Loome võimalused peatumiseks
Linnaruumis on oluline tagada võimalused peatumiseks ja puhkamiseks: pingid, nõjatumispunktid ja muud istumiskohad peaksid paiknema iga 50–100 m tagant. Peatumiskohad on vajalikud nii jalakäijatele kui ka…
9. Tänavakate aitab ruumi intuitiivselt kasutada
Linnaruumis tuleks kasutada erinevaid katteid liikumisruumide eristamiseks ja atraktiivsuse suurendamiseks, eriti esinduslikel tänavatel. Sillutiskivid ja mustrid aitavad suunata liiklejaid ning rahustada liiklust, visuaalselt kitsendades sõiduteid. Sademevee…
10. Disain lähtub nõrgimast kasutajast
Nõrgimast kasutajast lähtuv disain võimaldab igaühel iseseisva hakkama saamise ning suurema ja kiirema vastutuse kaudu tagab ohutuse. Liikujate hierarhiast lähtuv ruumilahendus ja ohutu liikumisruum: esikohal on…
11. Kasutame looduspõhiseid lahendusi
Looduspõhiste lahenduste peamine eesmärk on keskkonnakaitse ja kliimamuutustega kohanemine, kuid see on kasulik ka majanduslikult.
12. Kavandame aktiivset liikumist soosiva välisruumi
Üks peamisi rasvumist põhjustav olukord on igapäevase loomuliku liikumise vähenemine. Hea avalik ruum kutsub aktiivselt liikuma.
13. Ühistranspordi kasutamine on meeldiv ja kerge
Ühistranspordi kasutamise atraktiivsus sõltub kogu teekonna läbimise kogemusest, mitte ainult ühissõiduki ühenduskiirusest ja sõiduvahendi mugavusest.
14. Väiksema liikumisvahendiga peab olema mugavam
Linnas on tänavaruumist alati puudus. Autod ei lähe ajaga suuremaks – inimesed ostavad suuremaid autosid. Tänavaruumi disain andku selge sõnumi, et väiksema sõidukiga peabki linnas mugavam…
15. Disainime tänavaruumi paindlikuks ja andestavaks
Inimesed jäävad eksima. Avariid juhtuvad seal, kus mitu eksimust ristuvad. Andestav tänav jätab eksimuseks ruumi.
16. Tehnovõrgud ei kujunda maapealset ruumi
Tehnovõrgud on oluline osa tänavast, neid on palju ning just selle tõttu ei saa tänavaruumi vaid trasside ja kujade järgi lahendada.
Õigusruumi analüüs
Tänavaruumi Giidi õigusekspert Angela Kase (Advokaadibüroo Walless) analüüsis tänavaruumi puudutavat seadusandlust ja võimalusi selle parandamiseks. Uurimisküsimustena käsitleb analüüs, millised juriidilised takistused piiravad praegu tõhusa ja kaasaegse…
Tänavastandardi analüüs
Suur töölõik sai tehtud! Analüüsides Eesti tänavastandardit keskendus Tänavagiidi eksperttiim põhilistele murekohtadele ja parendusvõimalustele, mis aitaksid luua turvalisema, ligipääsetavama ja inimsõbralikuma linnaruumi. Olulisimad uurimisküsimused hõlmasid: Analüüsist…